معرفی گران ترین فلزات

قیمت بسیاری از فلزات گرانبها توسط سه عامل کمیاب بودن ، کاربرد و تقاضای بازار تعیین می شود خیلی ها بر این باوراند که طلا گران ترین فلز موجود در بازار است ولی لازم به ذکر است که فلزاتی هم هستند که گران تر از طلا باشند این فلزات کمیاب تر از طلا بوده و به عنوان فلزات زینتی کاربرد زیادی ایفا نمی کنند بلکه کاربرد بیشتر آنها در صنایع بسیار حساس و خاص است .

معرفی گران ترین فلزات

گران ترین فلزات به ترتیب

  • رودیوم
  • پلاتین
  • طلا
  • روتنیوم
  • ایریدیم
  • اوسمیوم
  • نقره

رودیوم چیست ؟

معرفی گران ترین فلزات

این فلز به عنوان گران ترین فلزات بشمار می آید و به عنوان یک فلز انتقالی بی اثر به رنگ سفید نقره ای بوده و مقاومت در برابر خوردگی بسیار خوبی دارد به دلیل افزایش قیمت این فلز یکی از داغ ترین معاملات در حال حاضر است و قیمت آن از طلا زیاد تر خواهد بود این فلز در روسیه ،افریقا جنوبی و کانادا استخراج میشود سطوح باز تابنده این فلز در آیینه ها و تزئینات جواهرات کاربرد دارد . رودیوم در واقع به دلیل کمیاب بودن آن تنها در کسری از مقدار طلا موجود است اختلاف قیمتی که میان فلز طلا و رودیوم وجود دارد به دلیل این است که معادن فلز طلا بیشتر از معادن فلز رودیوم است.

پلاتین چیست ؟

این فلز بسیار چکش خوار بوده و در برابر خوردگی مقاوم خواهد بود و به دلیل درخشش و ظاهر براق آن بسیار ارزشمند است و بیشتر در جواهر سازی کاریرد دارد و به دلیل استحکام بالا در ساخت سلاح ها و تجهیزات دندانپزشکی کاربرد دارد پلاتین کمیاب تر از طلا است و بیشتر در کشور های روسیه ،کادانا وآفریقای جنوبی موجود است که این کشور ها خود تولید کننده پلاتین هستند.

طلا چیست ؟

معرفی گران ترین فلزات

طلا به دلیل طول عمر بالا ،انعطاف پذیری و ظاهر درخشان مورد علاقه اکثر مردم واقع شده است و کشورهایی مثل چین ،استرالیا وآفریقا جنوبی از تولید کنندگان طلا هستند طلا فلزی است نرم ،براق ،زد زنگ ، چکش خوار و قابل انعطاف است طلا به دلیل این که نرم و چکش خوار است باید با فلزات دیگر آمیخته شود تا استحکام بالایی داشته باشد.

روتنیوم چیست ؟

روتنیوم یک عنصر شیمیایی با نماد Ru و با عدد اتمی 44نشان داده می شود که به دلیل مقاومت در برابرعناصر خارجی اغلب به عنوان آلیاژ پلاتین استفاده می شود این فلز اغلب در دستگاه التکرونیکی استفاده می شود روسیه، کانادا و آمریکا از تولید کنندگان روتنیوم هستند

ایریدیم چیست ؟

این فلز دارای چگالی بالا است این فلز مقاوم در برابر خوردگی بوده و در شهاب سنگ ها و پوسته زمین به مقدار زیاد یافت میشود ظاهر این فلز سفید است و درخشان و دارای نقطه ذوب بالایی می باشد این فلز دارای یکی از متراکم ترین عناصر روی کره زمین است و بزرگترین ذخایر آن در آفریقای و روسیه است .

اوسمیوم چیست ؟

معرفی گران ترین فلزات

 این فلز یک فلزی سخت و رنگ آبی مایل به سفید در گروه پلاتین است به عنوان یک فلز کمیاب در آلیاژ ها و سنگ های معدن است این فلز دارای متراکم ترین ساختار در بین عناصر طبیعی می باشد و برای ساخت نوک مداد استفاده می شود واین فلز را در بخشی از کشورهای روسیه و جنوب آمریکا یافت میشود.

نقره چیست ؟

معرفی گران ترین فلزات

از بالاترین رسانای الکتریکی و رسانای حرارتی در بین فلزات است. نقره را در پوسته زمین به صورت خالص و همچنین در کانی ها نیز یافت میشود کشورهایی مثل پرو، مکزیک و شیلی تولید کنندگان نقره هستند این فلز سفید رنگ و جلا دارد شکل پذیر، نرم و چکش خوار است در برابر اکسیده شدن نیز مقاوم است ولی در هوا وقتی ترکیب های گوگردی بر آن اثر بگذارد باعث تیره شدن آن می شود بیشترین کاربرد این فلز در زیورآلات و تزئینات است از طرفی این فلز در پزشکی و دندانپزشکی کاربرد فراوان دارد و همچنین در صنایع عکاسی و در پنل های خورشیدی از نقره استفاده فراوان میشود.

کلام آخر

قیمت بسیاری از فلزات گرانبها توسط سه عامل کمیاب بودن ، کاربرد و تقاضای بازار تعیین می شود خیلی ها بر این باوراند که طلا گران ترین فلز موجود در بازار است ولی لازم به ذکر است که فلزاتی هم هستند که گران تر از طلا باشند طلا به دلیل طول عمر بالا ،انعطاف پذیری و ظاهر درخشان مورد علاقه اکثر مردم واقع شده است اختلاف قیمتی که میان فلز طلا و رودیوم وجود دارد به دلیل این است که معادن فلز طلا بیشتر از معادن فلز رودیوم است.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0